Particuliere markt

Wat zijn de werkzaamheden van een Professional Organizer in de particuliere markt?

Het komt vaker voor dan je denkt… particulieren die graag orde op zaken willen stellen in hun dagelijks leven, maar niet weten waar ze moeten beginnen. Ze hebben thuis meer spullen dan ze nodig hebben en te weinig tijd om op te ruimen of de administratie bij te werken. Een professional organizer begeleidt bij het maken van keuzes.
Keuzes in spullen, papieren én tijd.

Tijdens een werkafspraak gaat de professional organizer samen met de klant aan de slag. Ze bepalen welke taken prioriteit hebben en wie wat kan doen. Bij het opruimen van spullen en documenten worden technieken toegepast die het de klant vergemakkelijken om een keuze te maken over wat er blijft en waar afstand van gedaan kan worden. En de klant is altijd degene die hierover een beslissing neemt. Vervolgens kan de woning zo efficiënt mogelijk worden georganiseerd zodat deze zo goed mogelijk aansluit bij de gewoontes en behoeftes van de klant. Maar ook bij het vrijmaken van tijd helpen professional organizers om keuzes te maken én zoeken ze samen met de klant naar andere oplossingen.

 

Zandloper
Verhuisdozen

Wie zijn de klanten van een Professional Organizer in de particuliere markt?

Alleenstaand, tweeverdiener of een gezin; voor alle situaties geldt dat een goede balans thuis belangrijk is. Een professional organizer brengt de huidige situatie in kaart, signaleert de knelpunten en denkt mee over oplossingen. Daarnaast kan een professional organizer bemiddelen en begeleiden in een gezin waar de verdeling van de huishoudelijke taken maar niet wil lukken.

Maar ook senioren die nog zelfstandig wonen kunnen vaak wat extra hulp gebruiken. Een professional organizer helpt bij het bijhouden van de administratie, het aanvragen van zorg, ontspullen of het afhandelen van een nalatenschap. En stel nou dat het thuis blijven wonen echt niet meer gaat dan kan een organizer helpen bij het coördineren van een verhuizing. Verhuizingen zijn ingrijpende, tijdrovende en soms ook stressvolle gebeurtenissen. Een professional organizer helpt je bij het maken van een planning, begeleidt je bij het regelen van alle praktische en administratieve zaken (of neemt die voor je uit handen) en kan je begeleiden bij het uitzoeken en inpakken van de spullen.

Wat voor soort problematiek komen Professional Organizers in de particuliere markt tegen?

Er kunnen verschillende oorzaken zijn waardoor iemand het thuis niet meer overziet. De situatie kan geleidelijk ontstaan door gezinsuitbreiding, mantelzorg, een hogere werkdruk, ouderdom of ziekte. Maar het kan ook zijn dat er een specifieke aanleiding is, bijvoorbeeld een ingrijpende levensgebeurtenis zoals een verhuizing, ontslag, scheiding of sterfgeval.
Uit een onderzoek van IKEA blijkt dat veel ruzies met partners of huisgenoten gaan over teveel spullen en dat 45% van de vrouwen ervaart dat teveel spullen in huis zorgt voor onrust in het hoofd.* Kortom, een ongeorganiseerd huis levert behoorlijk wat stress op en zorgt ervoor dat iemand zich niet meer goed kan ontspannen.

Verder vindt 40% van de volwassenen het een uitdaging om de financiële administratie bij te houden, is 20% van de werkenden mantelzorger en heeft 95% van de Nederlanders moeite met prioriteren en stelt daardoor klussen uit.** Kortom, veel particulieren lopen vast zonder hulp. Wanneer iemand er zelf niet uitkomt kan een professional organizer de helpende hand bieden.

* onderzoek IKEA 2015
** onderzoeken van respectievelijk Nibud (2018), Stichting Werk en Mantelzorg (2017) en internationaal congres over uitstelgedrag Chicago (2017)

Huis met hartje in het dak
Draden ontwarren

Wat is de meerwaarde van een Professional Organizer in de particuliere markt?

Opruimen is een vaardigheid die je kunt leren. De afspraken met een professional organizer zijn daarbij de stok achter de deur. Ze komt namelijk bij je thuis en ziet daardoor snel wat er aan de hand is en wat er verbeterd kan worden. Professional organizers van de NBPO oordelen niet over situaties; ze constateren wat er aan de hand is en praten daarover met hun klant. Dat kan alleen als beide partijen een goed gevoel hebben bij de samenwerking.
Tijdens het traject wordt de klant o.a. begeleid bij het aanleren van nieuwe gewoontes en patronen, ordeningsvaardigheden en het stellen van prioriteiten. De rust die hierdoor ontstaat, laadt de batterij van de klant weer op en zorgt ervoor dat het huis weer overzichtelijk wordt.