4 tips om spullen met emotionele binding op te ruimen

Datum: 26-02-2021Auteur: Webmaster

Een laatje dat niet meer open kan van alle spulletjes die erin liggen, die kast die uitpuilt van dingen die je niet weg kunt gooien…herkenbaar? Veel mensen hebben wel een paar plekjes in huis die niet georganiseerd zijn. Maar als er te veel van dit soort plekken zijn, wordt het op z’n zachtst gezegd onoverzichtelijk. Dan is het tijd op te ruimen. Niet alles in één keer, maar plank voor plank en stukje bij beetje.

Veel mensen die starten met opruimen, merken dat het leven gemakkelijker wordt. Als je je opgeruimde huis bijhoudt en elke dag je spullen op dezelfde plek teruglegt, kost dat eigenlijk niet zoveel tijd en bespaart het je een wekelijkse opruimdag. Het geeft je meer ruimte om de dingen te doen die je écht wil doen en om aanwezig te zijn in het heden. Maar opruimen kan lastig zijn. Bijvoorbeeld door emotionele binding met je bezittingen. Want als je er goed over nadenkt, weet je zelf ook wel dat je sommige spullen lang niet meer hebt vastgepakt.

Maak onderscheid en geef je spullen een cijfer

Waardoor ontstaat die emotionele binding met je spullen? Vaak heeft het te maken met herinneringen, bijvoorbeeld aan iemand die uit je leven is verdwenen of aan een andere levensfase, bijvoorbeeld toen de kinderen nog klein waren. Of misschien ben je bang dingen weg te gooien omdat je niet zeker weet of je ze ooit nog nodig hebt. Door deze gehechtheid aan spullen stromen huizen vol.
Een van onze organizers hielp laatst een klant met het opruimen van een laatje in een halkast, wat in het begin veel tijd kostte doordat de klant besluiteloos was. Toen er een ijzeren staafje tevoorschijn kwam waarvan niemand wist waarvoor het was, zei de organizer: “welk cijfer zou je dit item geven?”
Het antwoord van de klant was: een 3. Toen viel het kwartje bij de klant, ze was bang het staafje nog een keer nodig te hebben, maar had het ding al acht jaar niet meer gezien. Door alle andere spullen een cijfer te geven, was de rest van de halkast snel opgeruimd.

4 tips om spullen op te ruimen

Een cijfer geven aan je bezittingen, is één manier om te beslissen of je spullen houdt of wegdoet. Bedenk daarbij trouwens dat je spullen niet persé hoeft weg te gooien, je kunt er misschien nog iemand anders blij mee maken of ze naar een kringloopwinkel brengen. Het gevoel dat iemand anders je spullen gebruikt, maakt het voor veel mensen wat makkelijker. Onze vier andere tips:

Tip 1: besteed aandacht aan herinneringen en maak dan een selectie

Opruimen houdt niet in dat je alles weg moet doen. Het betekent wel dat je loslaat wat je niet meer nodig hebt. Het is prima om herinneringen in een doos te bewaren, maar maak wel een selectie. Foto’s uit je eerdere huwelijk, tekeningen van je kinderen die nu al volwassen zijn…houd ze vast, laat de emoties komen die er nog zijn, en selecteer dan wat je écht wilt houden. Wie weet kun je voor kostbare foto’s een mooie doos kopen of ze een mooie plek geven. Vaak voelen mensen zich hierna opgeruimder en krijgen ze zin in nieuwe dingen in hun leven. Andere creatieve ideeën vind je bijvoorbeeld op deze Pinterestpagina.

Tip 2: Maak mooie plekjes van spullen van dierbaren

Vaak laten mensen spullen van overleden dierbaren in een verhuisdoos op zolder liggen. Waarom zou je deze erfenisjes ook niet letterlijk en figuurlijk een plek geven? Zet de mooiste spulletjes bij elkaar op een plankje of maak er een lief ander plekje van. Heb je sieraden van een overleden dierbare die je zelf niet gekozen zou hebben? Er zijn tal van mogelijkheden om sieraden opnieuw vorm te geven. Als je naar een lokale goud- en zilversmid gaat, hoeft dit geen fortuin te kosten. Zo geef je er je eigen twist aan en krijgt het goud of zilver van een ander een nieuwe bestemming waarvan je dagelijks kunt genieten.

Tip 3 : Vraag je af of dit item nog wel van deze tijd is

Kom je bij het opruimen iets tegen dat je de afgelopen 5 jaar niet meer hebt gebruikt of gezocht? Vraag je dan af of je het de 5 jaar wel nodig kunt hebben. Stel jezelf ook de vraag of er in de tussentijd niet een betere, meer handige versie van het product is dat je liever gebruikt. Door jezelf deze vragen te stellen, kun je makkelijker besluiten of je iets houdt, weggeeft of weggooit.

Tip 4: Speciale plek voor kleding waarmee je emotionele binding hebt

Die blouse waarin je ten huwelijk bent gevraagd of die toffe top die je droeg toen je 25 was tijdens die festivalzomer…waarschijnlijk draag je het nooit meer. Maar weggooien is ook lastig, want je hebt er herinneringen aan. Onze tip: laat deze items niet tussen de kleding hangen die je draagt, maar maak een doos met ‘sentimentkleding’. Dat maakt je kledingkast veel overzichtelijker toch? En de ruimte die je overhoudt, kun je misschien opvullen met nieuwe frisse seizoenskleding!

Ga je aan de slag met deze tips en de andere tips die we eerder gaven en is je huis eenmaal opgeruimd? Doe dan om de 5 jaar een grote opruimronde.

Vind je deze tips inspirerend, maar lukt het je niet zelf het heft in handen te nemen? Geen nood, er zijn veel mensen met hetzelfde probleem en misschien is het tijd voor een helpende hand. Op deze pagina vind je een professional organizer in jouw regio. Een mailtje of belletje is altijd vrijblijvend.

Meer informatie?

Wil je naar aanleiding van dit blog meer informatie over wat een professional organizer voor jou kan betekenen? Kijk dan eens hier in het overzicht van organizers.

Elke maand verschijnt er een nieuw blog, exclusief geschreven voor de NBPO. Via onderstaande knop kun je eerder verschenen blogs lezen.

webstation webdesign en wordpress development

Waar bent u naar op zoek?


Inloggen

Inloggen

Je wachtwoord vergeten?