Impactverhalen

Wat doet ons vak eigenlijk met onszelf en met onze klanten? Om daar wat meer inzicht in te krijgen interviewden we professional organizers én hun klanten over dat onderwerp. Het zijn hele persoonlijke en gevarieerde verhalen geworden, die we ‘impactverhalen’ doopten. Soms heel nuchter, soms heel emotioneel, maar allemaal indrukwekkend.
In 2020 lees je er een flink aantal; hier lees je de allereerste.

"Een organizer doet zo veel meer dan opruimen" - manager

“In 2013 nodigden mijn compagnon en ik een professional organizer uit, om onze werknemers een cursus timemanagement te geven. Bij ons bedrijf leiden we pas afgestudeerde WO’ers op tot trainees in de IT. Onze werknemers zijn jong en onervaren.
De cursus timemanagement beviel uitstekend. De professional organizer was een rustige persoonlijkheid. Ze oordeelde niet, stelde open vragen en kwam met concrete adviezen waar iedereen in het bedrijf wat aan had. 

Omdat de samenwerking tussen mijn compagnon en mij al een tijdje niet zo goed liep, vroeg ik haar om eens met ons te komen praten. Tijdens dat gesprek stelde ze alleen maar vragen. Door die te beantwoorden, kwamen mijn compagnon en ik erachter dat we al een poos niet meer op één lijn zaten. Ik haalde energie uit het opleiden van trainees, mijn compagnon werkte liever met professionals. Ik ben een ondernemer die risico’s niet schuwt, mijn compagnon had vooral behoefte aan vastigheid en voorspelbaarheid. Na die bijeenkomst heeft mijn compagnon besloten een andere weg in te slaan. Ik vond het fascinerend om te zien hoe ze er al vragen stellend in slaagde om de vinger op de zere plek te leggen.

Bij de term ‘professional organizer’ denken veel mensen aan een mevrouw die je helpt met je kledingkast opruimen. Maar een organizer doet zoveel meer. Hij of zij laat je nadenken over jezelf. Waar sta je voor? Waar ben je mee bezig? Hoe pak je dat zo efficiënt mogelijk aan? Dat zijn heel wezenlijke vragen, die iedereen zich regelmatig zou moeten stellen.

"Het gaat erom dat je rust en ritme in je werk vindt"

De afgelopen jaren heb ik geregeld een beroep gedaan op dezelfde professional organizer. Als ik zag dat een van mijn werknemers ergens mee worstelde, opperde ik: ga eens met haar praten. Soms kreeg ik dan de reactie: Waarom? Ik kan toch prima plannen? Maar daar gaat het niet om. Iedereen kan dingen in een agenda zetten. Het gaat erom, dat je rust en ritme in je werk vindt.

Ze komt langs op de werkvloer, observeert wat een werknemer doet, stelt vragen en schrijft een rapport met concrete tips. Dat heeft in alle gevallen gunstig uitgepakt. Niet per se altijd voor mij als manager, maar wel voor de werknemer zelf. Dat vind ik zo mooi aan haar: haar doel is altijd om de persoon te helpen, niet de organisatie.

Ik kan bijvoorbeeld willen dat iemand efficiënter gaat werken en dus: meer werk gaat verzetten. Maar wanneer zij met zo iemand gaat praten, kan het zijn dat diegene zijn taken en verantwoordelijkheden beter gaat afbakenen. In de praktijk kan dat betekenen dat iemand niet per se meer werk gaat verzetten, maar wel weer met plezier en energie naar zijn werk gaat. Dat zie ik als winst.

Minstens zo belangrijk als targets en resultaten vind ik het, dat mijn werknemers goed in hun vel zitten. Als ik daaraan kan bijdragen door als manager een professional organizer in te schakelen, doe ik dat met liefde.”

Meer informatie?

Wil je naar aanleiding van dit impactverhaal meer informatie over wat een professional organizer voor jou of jouw werknemers kan betekenen? Kijk dan eens hier.

In het overzicht van organizers vind je o.a. professional organizers die werkzaam zijn in de zakelijke markt.

Heb je onze blog al gelezen? Je vindt ‘m hier.