Impactverhalen

In mijn hoofd liep alles door elkaar

We denken vaak dat we dingen zelf wel kunnen oplossen, maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen blinde vlekken heeft. Zo ook ik. Ongeveer een jaar geleden liep ik vast op mijn werk. Ik werkte als salarisadministrateur bij een provincie. Privé liep het op dat moment niet zo lekker, wat ik meenam naar mijn werk. In mijn hoofd liep alles door elkaar; ik kon geen hoofd- en bijzaken meer onderscheiden en mijn to do list was eindeloos. Ik dacht: als het zo doorgaat, val ik uit. Toen ik mijn situatie besprak met mijn werkgever, stelde die voor dat ik eens ging praten met een professional organizer. De provincie had daar goede ervaringen mee. Er bleek een potje te zijn voor coaching en bijscholing dat ik ook hiervoor kon inzetten.
Ik besloot het te doen.

De professional organizer was een stabiele, praktische vrouw die bij me langskwam op het werk en meekeek met wat ik allemaal moest doen. Een van de dingen waar ik veel stress van kreeg, was mijn mailbox. Gedurende de werkdag stroomde die in hoog tempo vol. Omdat ik ondertussen aan het werk was, kon ik niet op alles direct antwoorden. Dus liet ik vaak dingen lopen, waardoor er bij de afzender soms irritatie ontstond – ‘Waarom hoor ik niks?’ Een van de eerste dingen die ik leerde van mijn organizer, was dat ik niet op alles meteen inhoudelijk hoefde te reageren. In plaats daarvan kun je een kort mailtje terugsturen waarin je zegt: ‘Ik heb je bericht ontvangen; vandaag heb ik geen tijd, maar morgen (of volgende week) wel’. Dan is de afzender gerustgesteld en is bij jou de druk van de ketel.

Plannen vond ik ook lastig. Door met mijn organizer te gaan zitten en concreet op een rijtje te zetten: wat heb ik allemaal gedaan en wat moet ik nog doen, kreeg ik weer overzicht. Als je niet precies weet wat je nog moet doen en hoe lang je daarvoor nodig hebt, wordt het een brij in je hoofd. Het zijn hele simpele, praktische dingen, maar voor mij maakten ze een groot verschil.

Omdat het door privé-omstandigheden op het werk toch niet lekker liep, heb ik na een periode van bezinning besloten om te beginnen als freelance salarisadministrateur. Mijn organizer bood aan om me te helpen bij het opstarten van een eigen bedrijf. Ze was erg betrokken; dat was fijn. Tot nu toe heb ik haar niet om hulp hoeven vragen en dat is mede te danken aan de dingen die ik van haar heb geleerd. Dankzij mijn organizer houd ik tegenwoordig de werk-privé balans goed en bewaar ik het overzicht. Door haar praktische tips ben ik efficiënter gaan werken en is mijn communicatie met klanten verbeterd.

Ik kan het iedereen aanraden om een organizer in te schakelen. Als je, zoals ik, regelmatig tegen timemanagement issues aanloopt, is het het proberen meer dan waard.’

Quote over professional organizer van een klant

Meer lezen?

Regelmatig verschijnt er een nieuw impactverhaal, exclusief geschreven voor de NBPO. Via onderstaande knop kun je eerder verschenen impactverhalen lezen.

Wil je naar aanleiding van dit impactverhaal meer informatie over wat een professional organizer voor jou kan betekenen? Lees dan hier verder. In het overzicht van organizers vind je o.a. professional organizers die werkzaam zijn in de particuliere markt.