Blog

Voorkom uitval door stress, juist als je thuiswerkt

Van alle Nederlanders die sinds de uitbraak van COVID-19 thuiswerken, zegt 40 tot 60% in een recent onderzoek ook na de crisis vaker vanuit huis te willen werken dan voorheen. Hoewel 55 tot 70% van de ondervraagde thuiswerkers zich de afgelopen periode voldoende productief voelde, rapporteerde volgens hetzelfde onderzoek 17% fysieke klachten en 8% psychische klachten door thuiswerken (situatie juni 2020). Nu de zomervakantie achter de rug is en het advies om zoveel mogelijk thuis te werken nog steeds geldt, is het een goede tijd om met een frisse blik naar je thuiswerksituatie te kijken. In dit blog gaan we in op hoe je uitval door stress, wat kan resulteren in bovengenoemde fysieke én psychische klachten, kunt voorkomen.

De meeste thuiswerkers die wij spreken, vinden het prettig om minder reistijd te hebben nu ze niet naar een kantoor hoeven. Dat geeft rust. Maar een aantal voor de hand liggende valkuilen hebben de meeste thuiswerkers ook al ondervonden. Voor je het weet, zit je te lang achter je pc doordat je niet regelmatig naar een collega, vergaderzaal of de koffiemachine loopt. Anderen hebben er juist last van dat ze snel afgeleid zijn. Vooral thuiswerkers die schoolgaande kinderen hebben, moeten hun werkschema aanpassen om op tijd de kinderen én hun werk aandacht te geven. Met de volgende tips kun je stress die thuiswerken op allerlei fronten veroorzaakt, verminderen.  

Tip 1: stel grenzen en houd de werk-privé balans in de gaten
Thuiswerken geeft meer vrijheid doordat thuiswerkers veelal hun werktijd flexibeler kunnen indelen. Je kunt vroeg starten met werken, een pauze nemen als de kinderen aandacht nodig hebben en ’s avonds weer doorwerken als dat nodig is. Daarnaast blijft er zonder de sociale interactie op kantoor, effectievere online vergaderingen en het verdwijnen van reistijd, meer tijd over voor zinvolle bezigheden. Terwijl voorheen de gezinsactiviteiten vaker werden overgeslagen, ontstaat nu tijd en ruimte om meer samen te doen. Maar die balans tussen werk en privé moet je wel zelf bewaken. Gun jezelf deze tijd en neem de broodnodige pauzes die nodig zijn, als je veel alleen werkt. Ben je een perfectionist? Dan is de valkuil groot dat je maar door blijft werken omdat je vindt dat het werk nooit af is, of omdat je denkt dat je altijd beschikbaar moet zijn. Onze tip: spreek met je gezin af wanneer je niet gestoord wilt worden omdat je aan het werk bent. Datzelfde geldt natuurlijk ook richting je collega’s en werkgever. Maak daarom gebruik van de DND (Do Not Disturb) modus op de digitale tools die je gebruikt.

Tip 2: haal het beste uit digitale tools
Digitaal vergaderen: door de pandemie is het een must geworden. Ineens werd van medewerkers verwacht dat ze met digitale vergadertools wisten om te gaan. Voor een groot deel van de thuiswerkers lukte dat prima.  Toch is er altijd een groep mensen die minder vaardig is met allerlei digitale tools. Als jouw bedrijf hierin weinig ondersteuning biedt, vraag er dan naar. Het is gewoon een feit dat niet iedereen even handig is met digitale zaken. Dat is niet erg. Neem er wel de tijd voor. Kijk bijvoorbeeld eens op YouTube of Google voor tips. Tegenwoordig is er zo veel te vinden op deze platforms. Want onbekend maakt onbemind en hierdoor loop je altijd achter de feiten aan, en dat geeft stress. Een tool die momenteel wordt gebruikt is Microsoft Teams. Een zeer handige tool om (vanuit elke locatie) samen te werken. Wij adviseren bedrijven die ermee werken om op bedrijfsniveau en/of afdelingsniveau goede afspraken met elkaar te maken. Wat gebruik je wel, en wat niet? Welke documenten sla je op binnen een team? En hoe ga je met deze tool om als je onderdeel bent van veel verschillende teams? Hoe creëer je dan het overzicht? Wanneer kan je iets uitwerken als je de hele dag van de ene in de andere online-vergadering zit? Past dit wel in jouw agenda? Ben je altijd beschikbaar voor een overleg? Wie bepaalt jouw agenda? Dat soort vragen, daar helpen wij bij om uitval door stress te voorkomen.

Tip 3: Vraag op tijd hulp aan collega’s
Sparren met je collega’s: het lijkt zo gewoon maar als je thuiswerkt, kun je het enorm missen. De meeste mensen hebben namelijk behoefte aan het goede gevoel dat het contact met collega’s geeft. Even sparren over dat project dat niet lekker loopt, die klant die extra eisen stelt… You name it! Herkenbaar? Besef je dan, dat hoewel je thuiswerkt, je niet alles alleen hoeft op te lossen. Hulp vragen is zeker geen teken van zwakte, het is zelfs een van de krachtigste tools die je hebt. Loop je tegen issues aan waar je niet uitkomt, vraag dan op tijd om hulp van je collega’s of je manager. Dat scheelt veel stress! En heb je behoefte aan een praatje, bel je collega dan. Dat vraagt een proactieve houding, maar wordt zeker op prijs gesteld. Veel organisaties hebben momenteel speciale tijden en afspraken over sociale interactie om dit belangrijke element niet verloren te laten gaan. Check dit artikel maar eens voor wat voorbeelden. Wie weet zit er een idee tussen waar jij ook behoefte aan hebt.

Tip 4: Maak gebruik van videobellen
Het gevaar van thuiswerken is dat je alleen nog maar met collega’s communiceert via communicatie-platformen als Slack, WhatsApp of de chatfunctie in MS Teams. Hierdoor mis je non-verbale signalen waardoor je niet altijd oppikt of het écht wel goed gaat met die hardwerkende collega. Sneeuwt je collega bijvoorbeeld niet onder, omdat deze hier niet iets rechtstreeks over durft te zeggen? Voorkom situaties als deze door regelmatig gebruik te maken van videobellen. Zo mis je geen belangrijke non-verbale signalen die op een overmaat aan stress wijzen.

Tip 5: Voorkom stress door een overvolle inbox
En last but not least: beheer je inbox in een logische indeling die voor jou het beste werkbaar is. Wist je, dat als je regelmatig bewust e-mailtijd inplant om je mailbox af te handelen, je makkelijk een scroll-vrije inbox creëert en houdt? Werk je met Microsoft 365 of Google Drive, dan bereik je die opgeruimde inbox ook sneller door bestanden te delen in plaats van te mailen! Als je met een scroll-vrije inbox de dag begint en eindigt, geeft jou dat een opgeruimd en relaxed gevoel!

Blog voorkom uitval door stress

Wil je naar aanleiding van dit blog meer informatie over wat een professional organizer voor jou kan betekenen? Kijk dan eens hier in het overzicht van organizers.

Elke maand verschijnt er een nieuw blog, exclusief geschreven voor de NBPO. Via onderstaande knop kun je eerder verschenen blogs lezen.