Blog

Minder werkstress? Meer werkplezier!

Onze groeiende 24-uurs economie heeft veel voordelen. Toch zijn er ook keerzijden. Werknemers hebben vaak het gevoel dat ze altijd bereikbaar en beschikbaar moeten zijn, waardoor de grens tussen werktijd en privé vervaagt. Ze werken meer uren dan afgesproken op onregelmatige basis en dat kan een oorzaak zijn van langdurige werkstress. In 2019 ervaart ruim 40% van de werkende Nederlanders meer werkstress dan vorig jaar; psychische overbelasting van werkdruk die te lang aanhoudt. En deze trend van oplopende werkdruk stijgt elk jaar verder, zo blijkt uit het RED Rapport van Tempo-Team. De jaarlijkse kosten van werkstress zijn volgens ArboNed ruim 800 miljoen per jaar.

Maak werkstress bespreekbaar
Bij verder oplopende werkstress is niemand gebaat, de werknemer allerminst. Ook voor de werkgever is het zonde wanneer talentvol personeel ziek wordt door aanhoudende stress óf vertrekt omdat ze het stress-level niet kunnen hanteren en hun heil elders zoeken. Wil je dit voorkomen, maak dan werkstress inzichtelijk en bespreekbaar zodat het geen taboe wordt. Want werknemers die zich schamen voor het feit dat ze werkstress ervaren, zullen niet snel om hulp vragen.

Laagdrempelige hulp bij werkstress
En hulp is hard nodig om niet in een vicieuze cirkel te belanden die vervolgens tot uitval of vertrek leidt. Als de werkgever zorgt voor openheid en voorlichting over werkstress, trekt de werknemer sneller aan de bel. Niet iedereen is er zich bijvoorbeeld van bewust dat disbalans tussen inspanning en ontspanning belangrijk is en dat cognitieve inspanning ook energie kost. Vermoeidheidsklachten worden vaak te lang genegeerd en het lichaam krijgt vervolgens te weinig gelegenheid te herstellen van werkstress. De Professional Organizers van de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO) zijn gewend in een vroeg stadium werknemers te begeleiden die niet meer weten hoe ze hun stresslevel omlaag moeten krijgen. Onze hulp is laagdrempelig; we gaan onder andere aan de slag met eenvoudige interventies en praktische tips.

Samen helderheid en ruimte schappen

Bij de start van een traject bespreken we met de werknemer wat de oorzaak van de werkdruk is. Doordat we samen pas op de plaats maken en de situatie vanuit een afstandje bekijken, wordt er veel helderheid over de huidige situatie gegeven. Kan iemand bijvoorbeeld lastig ‘nee’ zeggen? Dan leren we deze persoon hoe hij of zij assertiever kan worden en bijvoorbeeld beter grenzen stelt. Ziet iemand door een overload aan taken door de bomen het bos niet meer? Dan gaan we samen aan de slag met het stellen van prioriteiten. En kan een werknemer de voortdurende stroom aan mails, app’s en andere digitale berichten via kanalen zoals Slack niet managen? Dan gaan we onder andere aan de slag met timemanagement of leren we de betreffende werknemers hun eigen energie beter te managen. Naast deze praktische adviezen geven we ook tips op het gebied van persoonlijke effectiviteit. Gedurende de inzet van een Professional Organizer merkt de werknemer meestal al direct dat er (adem)ruimte omstaat. Onze aanpak is niet alleen van toepassing op individuen; we geven ook maatwerk voor groepen. Op deze manier leren de cursisten van elkaar en zien ze dat ook andere werkenden met issues rondom werkstress te maken hebben.

Van werkstress naar werkplezier
Door de werkdruk te verlagen, zetten we samen met de werknemer de eerste stappen naar meer werkplezier. Doordat we ook inzichtelijk maken welke taken of situaties extra veel energie kosten en de werknemer leren daar op een andere manier mee om te gaan, krijgt deze meer energie van het werk. Het werkplezier wordt nog verder vergroot door vaker te focussen op de dingen die energie geven. Voor de ene werknemer kan dit voldoende afwisseling of meer zelfstandigheid geven, voor de ander ligt dit in voldoende pauzes nemen of complimenten krijgen en geven. De weg naar meer werkplezier is voor niemand hetzelfde, maar samen komen we er wel!

Wil je naar aanleiding van dit blog meer informatie over wat een professional organizer voor jou kan betekenen? Kijk dan eens hierIn het overzicht van organizers vind je o.a. professional organizers die werkzaam zijn in de zakelijke markt.

Elke maand verschijnt er een nieuw blog, exclusief geschreven voor de NBPO. Via onderstaande knop kun je eerder verschenen blogs lezen.