Blog

Duurzaam werken in de huidige realiteit: 4 tips

Vandaag start de Week van de Duurzame Inzetbaarheid waaraan de NBPO deelneemt. De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van duurzame inzetbaarheid staan de komende dagen centraal.
Duurzame inzetbaarheid betekent dat je over de mogelijkheden beschikt om nu en in de toekomst met behoud van gezondheid en welzijn te werken. En hierop hebben vooral de volgende factoren invloed: een gezonde leefstijl, goede gezondheid, een optimale werk-privébalans en gunstige psychosociale factoren op organisatieniveau, zoals de organisatiecultuur.

Goede duurzame inzetbaarheid is een verantwoordelijkheid van zowel de werkgever als de werknemer. Zo moet de werkgever o.a. zorgen voor de veiligheid en gezondheid van werknemers en een beleid voeren dat erop gericht is werknemers te beschermen tegen overbelasting. Maar welke tools heeft een werkgever hiervoor als zijn talenten thuiswerken? En wat kun je zelf doen?

Onderzoek digitale tools en stress

We helpen je graag verder met vier tips. De inspiratie hiervoor komt uit ons onderzoek dat we eind oktober jl. lieten uitvoeren onder Nederlandse kantoorprofessionals. Het goede nieuws is dat bijna 30% van de ondervraagden door digitale tools zoals e-mail en WhatsApp minder werkstress ervaart.
Hoe hoger het functieniveau, hoe meer men ervaart dat digitale tools helpen bij het verminderen van werkstress: 31% van de leidinggevenden en 45% van het management onderschrijft dit. En dat is goed nieuws in deze spannende tijd waarin veel anders is dan normaal.

4 tips voor duurzaam werken

Tip 1: Maak optimaal gebruik van digitale tools

Uit ons onderzoek blijkt dat degenen die vinden dat digitale tools bijdragen aan het verminderen van werkstress, dit zo ervaren omdat deze tools het werk makkelijker (64%), efficiënter (57%) of leuker (32%) maken. Onze eerste tip is dan ook om optimaal gebruik te maken van de digitale tools waarmee je werkt. Om dit te bevorderen, kunnen werkgevers de introductiefase van nieuwe digitale tools verbeteren. Momenteel krijgt slechts 1 op de 3 werknemers een training wanneer er met een andere tool gewerkt gaat worden. Wanneer meer aandacht aan uitleg of een training wordt besteed, kunnen werknemers maximaal profijt maken van de tools waarmee ze werken. Zo houd je tijd over voor andere taken of een extra pauze. Zelf kun je natuurlijk ook proactief support vragen aan een collega die een tool al goed onder de knie heeft. Dat wordt vast gewaardeerd door je manager!

Tip 2: Bewaak de grens tussen werk en privé

Nu er massaal op afstand gewerkt wordt, vervaagt de grens tussen werk en privé en ligt het gevaar op de loer dat je 24/7 aanstaat. 40% van de ondervraagden stoort zich er bijvoorbeeld aan dat ze na werktijd digitale berichten van collega’s krijgen. 33% vindt het belangrijk duidelijke grenzen te stellen tussen werk en privé. Je kunt zelf voorkomen dat de grens tussen werk en privé vervaagt door afwezigheidsmeldingen te gebruiken na werktijd. Wist je dat je deze ook kunt instellen voor WhatsApp en Slack? Organisaties die werknemers duurzaam willen ondersteunen bij het digitaal werken zorgen voor richtlijnen voor digitaal werken. Hier zijn nog stappen te maken: 44% heeft zulke richtlijnen niet ontvangen van de werkgever. Een professional organizer kan begeleiden bij het opstellen hiervan.

Tip 3: Zorg voor gezonde leefstijl

Om tijdens het thuiswerken in balans te blijven vindt de helft van de ondervraagden ook regelmatige pauzes en beweging belangrijk. Dat is heel slim, want alleen als je af en toe weg gaat bij je beeldscherm, blijf je niet alleen in beweging maar ook fit in je brein! Je kunt kleine onderbrekingen inlassen door jezelf aan te leren staand of lopend te bellen en regelmatig kleine lichaamsoefeningen aan je bureau te doen. Google maar eens op ‘deskercise’, dan zie je allerlei voorbeelden en tips van “bureaufitness”.
Werkgevers kunnen vitaliteit natuurlijk ook ondersteunen. Zorgt jouw organisatie normaliter voor vers fruit op kantoor, faciliteren jullie sport tijdens werktijd of wordt er extra gelet op gezonde voeding in de kantine? Vervang dat dan door alternatieven: stuur bijvoorbeeld een gezond lunchpakket of een voucher voor sessies met een personal coach naar je personeel.

Tip 4: Organiseer sociale interactie

Sinaasappelmomentjes… zo noemen wij het zelf wanneer we met elkaar beeldbellen om gewoon even van gedachten te wisselen, stoom af te blazen of elkaar te inspireren. En ondertussen zorgen we voor de broodnodige vitamines door tegelijkertijd een stuk fruit te eten. Het stimuleren van sociale interactie is zo belangrijk! De werkgever kan hierin ook een belangrijke rol spelen. Wat dacht je bijvoorbeeld van het stimuleren van coffee-chats waarbij het niet over werk gaat, het regelmatig organiseren van online personeelsevents of een gezamenlijke beweegchallenge?

 

Wil je de samenvatting en de conclusie van ons onderzoek ontvangen? Klik dan hier. Ben je lid van de NBPO dan kun je het gehele onderzoek in de bibliotheek lezen. Meer timemanagementtips die ook heel relevant zijn, kun je lezen in ons vorige blog.

Blog werkstress werk prive balans

Wil je naar aanleiding van dit blog meer informatie over wat een professional organizer voor jou kan betekenen? Kijk dan eens hier in het overzicht van organizers.

Elke maand verschijnt er een nieuw blog, exclusief geschreven voor de NBPO. Via onderstaande knop kun je eerder verschenen blogs lezen.