Themadag 18 september – Specialisaties aan zet

Geplaatst door/namens: Anneke Nieuwland, bestuurslid Activiteiten en projecten
Datum: 18-09-2021Tijd: 12:00 - 18:00 uurAuteur: Anneke NieuwlandCategorie: nbpo
Locatie: NBC, Nieuwegein

We mogen weer! En oh wat zijn we er aan toe elkaar weer te zien, echt te spreken! We hebben een heel mooi programma gemaakt rondom het thema:

Specialisaties aan zet

Een thema wat we mee hebben genomen van vorig jaar, een thema wat we spannend vinden én naar uit hebben gekeken. Wij – activiteitencommissie – zien dit thema als uitgelezen kans om elkaar te ontmoeten, te inspireren en met elkaar uit te wisselen en dit op het gebied van je eigen specialisatie. Dit kan moeilijker online, vandaar dat deze themadag doorgeschoven is naar het moment dat we elkaar weer live kunnen treffen.

De specialisaties die we voor deze dag hebben aangehouden zijn: WMO – Particulier – Zakelijk. De opzet is voor alle groepen gelijk: inhoudelijk gevoed en geïnspireerd worden en met elkaar in gesprek en/of aan het werk gaan rondom het thema ‘Samenwerken’.

De dag hebben we ook iets anders ingericht als wat je van ons bent gewend. We maken tijd voor ontmoeting en een praatje. Daarom starten we met een lunch en eindigen we met een borrel en hapjes!

Het programma van de gehele dag:

  • 12.00 – 13.00 uur  Lunch
  • 13.00 – 17.00 uur In groepen uit één naar keuze van specialisatie – koffiepauze tussendoor
  • 17:00 – 18:00 uur Na borrelen.

Inhoudelijke programma:

WMO | Samenwerking rond je WMO-client
Iedereen zal het herkennen, de ingewikkelde wijze waarop de zorg rond een WMO-cliënt per gemeente is georganiseerd. Daar is dan ook veel over te bespreken en te delen, zowel vóór als tijdens de begeleiding van een cliënt. Vóór je kunt starten moet je een overeenkomst met de gemeente hebben. Daarna wordt er tijdens de begeleiding van een individuele cliënt ook samengewerkt met andere hulpverleners, professionals van de gemeente of met instanties als brandweer of woningbouw. Wat kom je daarbij tegen?

Yvette Vermeulen, onze eigen secretaris, kent de wereld van verschillende vormen van aanbesteding, samenwerking en financiering. Zij geeft hierover een inleiding. Waarschuwing daarbij vooraf: verwacht geen concreet stappenplan hoe het in jouw gemeente te regelen, daar is de materie te complex voor en in elke gemeente kan het weer net iets anders zijn.

Na de inleiding neemt Jan van Leijenhorst als gespreksleider het stokje over. Jan kent het sociale domein vanuit de verschillende rollen in zijn werkzame leven. Zo was hij wethouder in Utrecht en heeft hij voor de Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) en bij adviesbureau Berenschot gewerkt. Hij gaat met ons in gesprek over ‘de zoektocht naar afbakening’: Waar ga je als PO wel of niet over en welke professionele en juridische kaders spelen daarbij mee.

Naast het delen van ervaringen, willen we de gedeelde ervaringen dan ook meer praktisch uitwerken. Hoe kom je tot goede afspraken op lokaal niveau?

Particulier | Inzetten van je netwerk & samenwerken met de omgeving van de klant
Hedda van Lieshout van de stichting Eigen Kracht Centrale verzorgt deze middag. Eigen Kracht gaat over zelf de regie houden. Over een plan met oplossingen maken, met mensen die belangrijk voor je zijn. Over meedenken. En over samenwerken om het plan uit te voeren.

Als expert op het gebied van samenwerken vanuit eigen netwerk zien we Eigen Kracht als de aangewezen organisatie om je te voeden en om de middag te begeleiden. Er is zoveel meer mogelijk dan je vermoedt!

De middag is praktisch van aard. Je wordt actief uitgenodigd om de gegeven informatie en voorbeelden te vertalen naar de dagelijkse praktijk en hiermee te oefenen. Het doel is om concrete handvatten mee te krijgen waarmee direct aan de slag kan worden gegaan.

Zakelijk | Samenwerking in een hybride werkomgeving
Het afgelopen jaar is voor veel werkenden, thuis plotseling een werkplek geworden. Hoe kun je samenwerken als een deel van de medewerkers op kantoor werkt en een deel thuis? We staan deze middag stil bij vragen zoals deze en ook: wat betekent blended werken voor de huidige kantoorwerker (blended of hybride werken is de combinatie van thuis- en op kantoor werken)? Hoe kun je dan een leefomgeving creëren waar ontspanning ook een onderdeel van is? Hoe organiseer je ontmoetingen op kantoor, als medewerkers deels thuis blijven werken? Wat zijn de trends en waar liggen de kansen voor ons als organizer?

Josephine Engels, lector Arbeid & Gezondheid bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, gaat in op samenwerken vroeger, nu en in de toekomst. Zij deelt kennis en inzichten, daarnaast gaan we onder haar leiding met elkaar in gesprek en worden we aan het werk gezet om zelf tot inzichten te komen.

Praktische informatie
Deze dag gaat over leren, ontmoeten en verbinden. Het is praktisch niet haalbaar dit ook online aan te bieden. Het maximaal aantal deelnemers voor deze dag is 120 personen en we hebben de verwachting een ieder te kunnen plaatsen naar zijn/haar voorkeur.

Bij inschrijving graag aangeven:

  • bij welke specialisatie je wilt deelnemen
  • of je wel of niet aanwezig zult zijn bij lunch
  • dieetspecificaties.

Aanmelden
Aanmelden kan door te mailen naar: info@nbpo.nl. Graag je naam en bovenstaande gegevens in deze mail zetten.
Let op, er is een maximum van 110 deelnemers en de inschrijving sluit op donderdag 9 september.

Kosten
Deze dag is alleen voor leden en de kosten zijn € 47,-
De gebruikelijke no-show fee van €50,- is van toepassing als je je korter dan 48 uur voor aanvang van het evenement afmeldt.

Locatie
Het NBC in Nieuwegein; Blokhoeve 1, 3438 LC Nieuwegein.

Wij zien je graag zaterdag 18 september.

Tot dan!

Hartelijke groet namens het bestuur, de activiteitencommissie, Ilona, Mariëlle, Marjolijn en Monique.

Heb je vragen? Mail dan naar info@nbpo.nl

webstation webdesign en wordpress development

Waar bent u naar op zoek?


Inloggen

Inloggen

Je wachtwoord vergeten?